As in the first two parts of the trilogy (THE SEVENTH CONTINENT, BENNY’S VIDEO), the focus of the plot is an act of violence which lacks a sufficiently explicable motive. The longitudinal section through the two family histories is here followed by a cross-section through the structure of society.