Melville specialised in bleak crime movies but the first one he made in the crime genre is lighter in tone, if still melancholic. Bob is an ageing ex-con who sets up a raid on a casino after a run of bad luck at gambling leaves him broke. This great film, set mostly between the hours of dusk and dawn, has been described as 'Melville's love letter to Paris' and captures to perfection the moody atmosphere of the city..
A very well made heist film which focuses mostly on the planning of the heist and very little on the execution. The exploration of Bob the Gambler's character and how he relates to the criminals, dames, and cops in his life is fascinating and proceeds with careful slow development.