October (Ten Days That Shook the World)
The son of a shipbuilder, Eisenstein chose a career in the arts over engineering or architecture. After W.W. I he worked as a designer and a director in the theater, where he developed his theory of “Soviet realism.” One of his plays was staged not in a theater but in a gasworks. It was inevitable that Eisenstein would gravitate toward cinema, with its natural potential for realism.