The Outlaw Josey Wales
As weird in its way as El Topo, TOJW's attempt to balance bloody-mindedness w/ a comic tone fails into a distracted MOR. The film subverts its revenge engine when Josey begins to collect misfits, each w/ their own political complaint -- co-opted old Cherokee, sexually-abused squaw, jobless/boozeless barflies, women who lost men in the war... TOJW gives each space to speechify, but sympathy is assumed rather than won.