The Trial of Joan of Arc
Adapted from historical records of the trial and featuring a remarkable cast of non-professional actors, led by Florence Carrez in the title role, the film relays Joan’s relentless interrogation and persecution by her captors in a direct, almost documentary-like manner.
Bresson transforms Joan’s oppression and human suffering into an unforgettabe testament to her purity and spiritual liberation. The final images of the charred remains of the stake are among the most horrifying and moving in all cinema.
Robert Bresson responded to what he called "grotesque buffooneries" of Carl Dreyer's THE PASSION OF JOAN OF ARC with this sparse, minimalist take on Joan's trial and execution, and in the process sapped all the energy and emotion out of her sacrifice. Dreyer's film is an overwhelming cinematic experience, Bresson's feels almost rote and truncated. Minimalism is a legitimate approach, but here it feels arrogant.