One Way or Another
Middle-class teacher Yolanda falls in love with factory worker Mario but their relationship is challenged by their different views, values and prejudices. As Yolanda’s bias surfaces when teaching underprivileged children, Mario’s machismo is undermined by Yolanda’s sense of independence.
The sights and sounds of postrevolutionary Cuba come alive in the sole feature from Afro-Cuban pioneer Sara Gómez. Radically merging documentary realism with narrative fiction, vox pops and feminist agitprop, One Way or Another is an unclassifiable masterpiece, now newly restored.