Faya Dayi
Volgens Ethiopische legenden ontdekten soefi-imams het stimulerende blad khat tijdens hun zoektocht naar eeuwigheid. De khathandel vormt het decor voor verhalen over onderdrukking, mystieke fantasieën en gevaarlijke reizen die de dromen laten zien van een jeugd die een beter leven wenst.
Jessica Beshirs documentaire over de handel in kruidendrugs in Ethiopië is pure poëzie. De wazige zwart-wit cinematografie betovert het landschap met de bedwelmende kracht van de khatplant en toont de wazige grens tussen de ontberingen van de oogst en de roes van gelukzaligheid.