Dit middeleeuwse, zwart-wit epos van de Russische regisseur Aleksei German is een bewerking van een roman door Sovjet sci-fi meesters, de gebroeders Strugatskiy (Stalker). Het knotsgekke en monumentale feest der verbeelding schudt menselijkheid door de war, op zoek naar beschaving.