Na de dood van haar moeder verandert de 16-jarige Junie van middelbare school. Ze komt terecht in dezelfde klas als die van haar neef Mathias. Hij stelt haar voor aan zijn vrienden en het lijkt alsof ze haar allemaal willen daten.
Als bewerking van La Princesse de Clèves, Madame de Lafayette’s roman over romantiek en aristocratie verplaatst La Belle Personne de actie naar een middelbare school. Levensvragen samen met de schoonheid van Louis Garrel en Léa Seydoux brengen deze betoverende blik op jonge liefde tot leven.