Rabiye
De Turkse huisvrouw Rabiye Kurnaz wil haar zoon Murat vrij krijgen uit Guantanamo, wat haar rustige leven in Bremen op zijn kop zet. Ze raakt betrokken bij de wereldpolitiek en zelfs het Hooggerechtshof. Samen met een mensenrechtenadvocaat vecht ze onvermoeibaar voor de vrijlating van haar zoon.
Andreas Dresens politieke satire, gebaseerd op het verhaal van Rabiye Kurnaz en bekroond op de Berlinale, is de internationale doorbraak van de Duits-Turkse Meltem Kaptan. Het verhaal speelt zich af na 9/11 en zet met spanning en galgenhumor een controversieel incident om in een diepgaande komedie.