Een van de meest experimentele films uit de Indiase filmwereld, Char Adhyay, is gemaakt door auteur Kumar Shahani. Het is een boeiend verhaal over de nadelige gevolgen van nationalisme en patriottisme.
Gebaseerd op Rabindranath Tagore’s roman, deze film is een van de bijzondere werken van Indiase new wave filmmaker Kumar Shahani. Het speelt zich af in de Bengaalse renaissance tijdens de jaren ’30 en ’40. Char Adhyay vertelt over de impact van politieke ideologieën op het persoonlijke leven.