Diary for My Children
Juli, een Hongaarse tiener wiens vader werd doodgeschoten tijdens de stalinistische zuiveringen, keert terug uit de Sovjet-Unie. Ze trekt in bij haar tante met een blind geloof in het communisme. Beseffend dat het regime ook in Hongarije terreur uitoefent, vecht Juli voor onafhankelijkheid.
Dit coming-of-age-verhaal, het eerste in een kwartet dat Mészáros maakte op basis van haar turbulente vroege leven, wordt achtervolgd door de schimmen van een gecompliceerde nationale geschiedenis. Mészáros’ persoonlijke film, verweven met bitterzoete herinneringen, won de Grand Prix in Cannes.