Germany Year Zero
De jonge Edmund woont in een gebombardeerd flatgebouw met zijn zieke vader en oudere broer en zus. Er wordt niet op hem gelet en hij raakt verwikkeld in allerlei listen van een groep tieners die beïnvloed worden door een nazi-lievende ex-docent.
Als mijlpaal in Italiaans neorealisme is Roberto Rossellini’s laatste film uit zijn “Oorlogstrilogie” een duistere visie van jeugd in naoorlogs Berlijn. Met non-professionele acteurs in de overblijfselen van een verwoeste stad, is dit meesterwerk het bewijs van de desastreuze gevolgen van nazisme.