Onder de gasten die naar het landhuis van de landeigenaar Nikolai komen, zijn een politicus, een jonge gravin, en een generaal met zijn vrouw. Ze dineren en discussiëren over onderwerpen als vooruitgang en moraal. Naarmate het debat verhit raakt, worden culturele verschillen steeds duidelijker.
Verhitte discussies over grote thema’s worden gevoerd tijdens een 19de eeuws kerstdiner. Malmkrog van Cristi Puiu, bekroond op de Berlinale, is een formeel elegante film met wrange nasmaak. De film belicht het heden vanuit het verleden met een grappige Buñueliaanse ironie.