Twee theatergezelschappen repeteren Aeschylus. Een jonge doofstomme wil een mysterieus en geheim genootschap ontdekken. Een jonge vrouw verleidt mannen om ze te beroven. Terwijl de paden van de personages kriskras door de structuur van de film lopen, duikt een portret van Parijs, post-mei ’68 op.
Is er een verborgen volgorde van dingen? Dit is een van de vragen die Rivette zichzelf en het publiek afvroeg gedurende de gigantische looptijd van zijn magnum opus. Geheime genootschappen, cryptische raadsels, dubbele identiteiten, raadselachtige samenzweringen… Modernisme als nooit tevoren!