In 1930 wordt in Moskou, USSR, een groep vooraanstaande economen en ingenieurs door de Sovjetregering voor het gerecht gedaagd, omdat zij een staatsgreep zouden hebben beraamd. De beschuldigingen zijn verzonnen en de straf, bij veroordeling, is de doodstraf.
Sergei Loznitsa’s gereconstrueerde en verkorte archiefdocumentaire van een stalinistisch showproces waarbij recht wordt geënsceneerd en een natie voor de gek wordt gehouden. Achter de hoogdravende beschuldigingen en ingestudeerde bekentenissen in de rechtszaal gaat een model voor terreur schuil.