Omdat de weg naar Europa geblokkeerd bleef voor de Syrische kunstenares Amel Alzakout, besloot ze met smokkelaars de Middellandse Zee over te steken. Net voor de kust van Lesbos, kapseisde de overvolle boot. Met een waterdichte camera om haar pols legde Amel de gebeurtenissen vast.
Terwijl ze Syrië ontvluchtte, filmde Amel Alzakout met een aan haar pols bevestigde GoPro-camera hoe haar boot kapseisde in een beangstigende mozaïek van kleur en geluid. Viscerale directheid en poëtische vertelling botsen in Purple Sea, een urgent overlevingsverhaal van de vluchtelingencrisis.