Remontons les Champs-Élysées
Een Parijse schoolmeester vertelt het verhaal van de beroemde Parijse boulevard Champs-Elysées. Van het begin in 1617, een weg vol bomen en moerassen vrijgemaakt door Marie de Médicis tot de opzichtige burgerlijke pracht onder Napoleon III en nu.
In deze stedelijke omzweving toont Sacha Guitry een van de mooiste straten ter wereld om een amusant, sierlijk portret van de Franse hoofdstad te schetsen door de decennia heen. Met behulp van locaties en frequente jump-cuts in Godard-stijl is de film een eenmansgeschiedenis van een heel land.