The Castle
Een landmeter wordt uitgenodigd op een kasteel in een dorp, maar ontdekt bij aankomst dat schijnbaar niemand hem verwacht. Zijn pogingen om zijn integriteit te bewijzen stuiten op een muur van onbegrip, wat zijn verlangen om het mysterieuze kasteel te betreden alleen maar doet groeien.
Hoewel Aleksej Balabanov in zijn latere films de Sovjetgeschiedenis zou gaan allegoriseren, blijft deze bewerking opmerkelijk trouw aan Franz Kafka’s roman. De absurde film met invloeden van Béla Tarr & Federico Fellini speelt zich af in een kasteel. Het is een van Balabanovs eerste meesterwerken.