The Commissar
1920, de Russische burgeroorlog. Klavdia Vavilova, een vrouwelijke commissaris in het Rode Leger, wordt overvallen door een onverwachte zwangerschap. Tijdens haar verblijf bij een arme joodse familie om te bevallen, wordt ze enigszins zachter door de ervaring.
Verbannen voor de sympathieke weerspiegeling van een Joodse familie. Dit menselijke Sovjet-drama—over het leven van vrouwen in de oorlog—kwam pas na twee decennia weer boven water. Met Nonna Mordyukova als de titulaire bolsjewistische soldaat.