F.W. Murnau’s Duitse stomme film-klassieker Der Letzte Mann vertelt het verhaal van een oude maar trotse portier van een luxe Berlijns hotel. Wanneer hij gedegradeerd wordt tot schoonmaker, tegels poetsend onder een gootsteen, lijkt alles verloren te zijn—maar schijn bedriegt.