The Last Stage
Na aankomst in Auschwitz wordt Martha Weiss gekozen als tolk, terwijl haar hele familie wordt vermoord. Ze is getuige van de wreedheid van de bewakers en de massamoorden van de SS en werkt samen met andere vrouwelijke gevangenen in de ziekenboeg in afwachting van de bevrijding door het Rode Leger.
De opmerkelijke film van de Poolse regisseuse Wanda Jakubowska, alom gevierd als “de moeder van alle Holocaustfilms”, is gebaseerd op haar ervaringen in Auschwitz, waar ze al in 1948 terugkeerde om te filmen. Veerkracht schijnt door in deze prachtig gemaakte lofzang op vrouwelijke solidariteit.