Te midden van feodale machtsstructuren en genderonderdrukking is Shyam Benegal’s regiedebuut Ankur een krachtige film over het kastesysteem en vrouwen. De film betekent ook het debuut van het boegbeeld van Indiase parallelle cinema, Shabana Azmi.