Wife of a Spy
Anno 1940. Er heerst verdeeldheid onder de Japanse bevolking over de deelname aan de Tweede Wereldoorlog. Satoko, de toegewijde vrouw van een stoffenhandelaar, begint te vermoeden dat haar man iets van plan is. Al snel laat ze zich meeslepen in een spel waarin ze haar ware bedoelingen verbergt.
Genre-meester Kiyoshi Kurosawa laat zich inspireren door Alfred Hitchcock in deze Zilveren Leeuw-winnaar in Venetië, een meeslepend verhaal over geheime identiteiten en wantrouwen in het huwelijk. Deze thriller is een reflexief pleidooi voor filmmaken als ultieme daad van politieke subversie.