Deze film van Marco Bellocchio, winnaar van de FIPRESCI-prijs, is een scherp maatschappelijk commentaar vol gotische beelden. De film speelt zich af tussen heden en verleden, met een verhaal dat zowel een liefdesbrief aan het verleden van Italië is als een kritiek op huidige staat van het land.