Op een zonnige dag nadert een patrouille nazisoldaten met geweren in de aanslag en het lijkt alsof ze iemand achtervolgen. Tonino is de voortvluchtige, een partizaan die niets anders rest dan de rivier de Trebbia in te duiken, hopend dat deze rivier zal hem naar zijn echte leven zal brengen.
Een jonge partizaan doolt door botsende tijdperken in Marco Bellocchio’s magisch-realistische korte ode aan de verzetsbeweging van 1940 in zijn geboortestad Bobbio. Als historische getuige en symbool van wedergeboorte biedt de prachtige Trebbia-rivier een betoverend portaal naar het verleden.