Na de plotse dood van zijn mishandelende moeder raakt Courgette bevriend met politieagent Raymond, die hem naar het weeshuis begeleidt. Eerst worstelt hij om zijn plaats te vinden in deze vreemde omgeving. Maar met Raymonds hulp en zijn nieuwe vrienden, leert hij te vertrouwen, en vindt hij liefde.
My Life as a Courgette, lyrisch geschreven door Céline Sciamma, is een unieke film die wijsheid biedt aan alle leeftijden en lagen van de bevolking. De jonge personages in prachtige stop-motion animatie tonen opmerkelijke veerkracht en humor bij wat het leven voor hen in petto heeft.