One Way or Another
Lerares Yolanda wordt verliefd op fabrieksarbeider Mario, maar hun relatie wordt op de proef gesteld door hun verschillende opvattingen en waarden. Terwijl Yolanda’s vooringenomenheid aan de oppervlakte komt bij het lesgeven aan kansarme kinderen, wordt Mario’s machismo ondermijnd door Yolanda.
Cuba van na de revolutie komt tot leven in de enige speelfilm van de Afro-Cubaanse pionier Sara Gómez. Een radicale vermenging van documentair realisme met narratieve fictie, vox pops en feministische agitprop, One Way or Another is een onclassificeerbaar meesterwerk, recent gerestaureerd.