Persepolis
In het Iran van de jaren zeventig droomt de 8-jarige Marjane ervan de wereld te redden. Gekoesterd door haar familie beleeft ze de gebeurtenissen die leiden tot de val van het regime van de Sjah, maar als punk-liefhebbende tiener ziet Marjane haar land veranderen in een onderdrukkende maatschappij.
Deze bekroonde coming-of-age animatiefilm toont een jong meisje tijdens de Iraanse Revolutie in 1979. Het is co-geregisseerd en bewerkt door Marjane Satrapi, van grafische autobiografie tot prachtige zwart-witte animatie. Met stemmen van moeder-dochter duo Chiara Mastroianni en Catherine Deneuve!