Dit existentiële drama is vermomd als een sage over de proletarische strijd. Een eenzaam en onzeker persoon wordt uitgedaagd om meer heldhaftiger te handelen dan hij aankan. Hij trekt voortdurend zijn zelfvertrouwen en loyaliteit in twijfel.
In de late jaren ’20 begonnen de stomme films zichzelf te perfectioneren—formeel gedurfde, emotioneel rijke en ambitieuze films als Sunrise & 7th Heaven—voordat het geluid de innovatie onderbrak. De sublieme stijl van Abram Room toont een stille film uit het hoogtepunt van het Sovjettijdperk.