The Match Factory Girl
Iris, een verlegen jonge vrouw, leidt een saai leven. Ze werkt in een luciferfabriek en woont bij haar verwaarlozende ouders. Haar grootste droom is liefde vinden in de plaatselijke danszaal. Wanneer ze ontdekt dat ze zwanger is na een onenightstand, barst lang opgekropte woede in haar uit.
The Match Factory Girl is als laatste deel van Aki Kaurismäki’s Arbeiderstrilogie een van zijn beste en tevens meest ingetogen films. Somber sociaalrealisme verandert in een venijnig duistere komedie als Kati Outinen’s onderdrukte hoofdpersoon wraak neemt op haar meedogenloze vervolgers.