Mr. Klein
In het bezette Parijs maakt kunsthandelaar Klein misbruik van de Joden die Frankrijk ontvluchten door hun kunstwerken te kopen en te verkopen. Wanneer hij verneemt dat de nazi-autoriteiten hem ervan verdenken Joods te zijn, gaat hij op zoek naar de identiteit van een mysterieuze dubbelganger.
Van de vele films over verwisselde identiteiten en dubbelspel is Mr. Klein het meest aangrijpende WWII-verhaal, wat plaatsvindt in bezet Parijs. Alain Delon is huiveringwekkend als een ijskoude verschoppeling, een gevoel dat regisseur Joseph Losey misschien te goed heeft gekend.