In laat 18e eeuws Frankrijk wordt de schilderes Marianne ingehuurd door een gravin om haar dochter Héloïse te portretteren. Terwijl ze poseert als haar metgezel, moet Marianne het portret in het geheim voltooien. Maar tussen de twee vrouwen groeit intimiteit en aantrekking uit tot liefde.
Céline Sciamma zet de ‘male gaze’ op zijn kop met een vrouwelijke versie: een feministisch verhaal over lesbisch verlangen, romantiek en creatieve samenwerking. Het resultaat is een regelrechte klassieker, met levendige beelden en een onvergetelijk duo: Adèle Haenel en Noémie Merlant.