The Stranger
In het Algerije van de jaren 30 is de apathische Fransman Meursault totaal onverschilligheid over het leven. Zijn emotionele afstandelijkheid leidt tot een moord, gevolgd door een proces waarin zowel de misdaad als zijn karakter worden aangepakt. Verfilming van de roman De vreemdeling van Camus.
Deze verfilming van François Ozon roept de hitte en het stof op uit de klassieke roman van Albert Camus en weet te verleiden met weelderige zwart-witbeelden. Benjamin Voisin (Summer of 85) speelt een raadselachtige antiheld als belichaming van de hardvochtigheid van het Franse imperialisme.