Return to Reason
Filmmaker Jim Jarmusch and musician Carter Logan’s band SQÜRL soundtrack four silent short films by the surrealist Man Ray. As SQÜRL’s cosmic score plays, Return to Reason (1923), Emak-Bakia (1926), L’Étoile de mer (1929), and Les Mystères du château de Dé (1927) form one unique piece.
Enchanted by the human subconscious, avant-garde visionary Man Ray boldly rearranged the laws of reality with his surrealist shorts. Guided by chance and dream logic, these hypnotic cinépoèmes find their sonic echoes in a lush new score from Jim Jarmusch’s band SQÜRL: this is pure cinematic alchemy.