One of the most experimental films made in the Indian cinematic horizon, Char Adhyay, by auteur Kumar Shahani, is a poignant tale on the adverse affects of nationalism and patriotism.
Based on Rabindranath Tagore’s last novel, this film is one of the remarkable works of Indian new wave filmmaker Kumar Shahani. Set in the Bengali renaissance of 1930s and 40s, Char Adhyay delicately chronicles the impact of political ideologies, especially nationalism, on personal life.