Torment
Alf Sjöberg’s tense school drama doubles as a critique of institutions and Nazi allegory. More significant may be its 24-year-old screenwriter & assistant director, Ingmar Bergman, who considers this his debut: his “first professionally filmed images.” Winner of the Palme d’Or, in an eleven-way tie!