The Treasure
Costi is a family man whose cash-strapped neighbor makes him an intriguing proposition: help him find the fortune reportedly buried somewhere on the grounds of his family’s country home in Romania and split the profits.
Directed by Romanian New Wave mainstay Corneliu Porumboiu (The Whistlers), this comedy is a bureaucratic critique in the form of an absurdist fairytale. With deadpan humor and formal relish—casting nonprofessionals truly living their roles—Porumboiu crafts a delight that ends in cinematic ecstasy.