Aphotic Zone
Luminous sea jellies beam over choirs of fish as we travel 4 km deep into the Pacific ocean off Costa Rica to reach the pitch black ‘aphotic’ zone. There, in a digital imaginary ocean, the Duga radar (a Soviet-era missile defense system near Chernobyl) is an undersea ruin far beneath the waves.
In the dark depths of the Gulf of Mexico, alien technologies reach toward strange creatures of the ocean. Coruscating images of silver scales and bioluminescent bodies fill the midnight blue screen to hypnotic effect in this sixteen-minute short from Lithuanian “artist-mermaid” Emilija Škarnulytė.