Le Havre
In the French harbor city of Le Havre, fate throws young African refugee Idrissa into the path of Marcel Marx, a well-spoken bohemian who works as a shoe-shiner. With innate optimism and the tireless support of his community, Marcel stands up to officials pursuing the boy for deportation.
Aki Kaurismäki returns to France with this sun-kissed utopian parable. One of his most politically resonant films, Le Havre echoes The Man Without a Past’s ruminations on community and resilience, albeit this time (via a hat tip to Carl Dreyer’s Ordet) with a nod to the vagaries of the divine.