Stories of the Half-Light
On the outskirts of an Italian town, homeless people are cared for at a night shelter. Between the shelter’s walls, there is no space, no time. At night, around a fire or beneath weak electric lights, the voices of those who keep watch confide in the camera.
Lingering on the faces of its subjects, Luca Magi’s documentary lends a profound autonomy to the displaced, often rendered as mere statistics by official reports. Insomnia, the weary state between dreams and reality, becomes a powerful metaphor for the transience of lives on the fringes of society.