The King and the Mockingbird
A pompous king is in love with a shepherdess in a painting. The two-dimensional beauty, however, desires the dashing young chimney sweep in the frame next door. The two seek to escape the dastardly clutches of the tyrant with the help of a brightly feathered mockingbird.
A triumph of color animation, this is a delightful fable for both children and adults. With Japanese director Hayao Miyazaki (The Wind Rises, Spirited Away) citing it as a major influence, and co-scripted by French poet Jacques Prévert, The King and the Mockingbird is a work of pure poetry.