The Vampire travels to South America to observe the habit of a vampire bat that kills small animals by draining all their blood and kills large ones by leaving a parasite in their bloodstream. Jean Painlevé draws a connection between the vampire bat and the film creatures of the same name.
Jean Painlevé’s brand of “scientific-poetic cinema” combines his interests in ecology and filmmaking, and this particular 1945 creature-feature avant-garde short illustrates archetypal parasitism via delightful voiceover, spirited music, and remarkable footage. Sometimes horrific, always riveting.