Close to the holy River Ganga, an ancient tree provides shelter and comfort to Uma, a mute, orphan, Brahmin girl. Treated like a drudge by her cruel aunt, Uma is also cursed by a horoscope that portends widowhood.
A powerful feminist drama set against the backdrop of the eponymous horrific practice of early nineteenth century India, Sati is one of the iconic works of filmmaker Aparna Sen. Shabana Azmi delivers a moving performance as the mute protagonist who silently suffers societal exploitation.