Charlie vs. Adolf! In his most controversial film yet (as well as his first “talkie”), Chaplin took on fascism with subversive humor, trademark slapstick, and a feast of now-classic scenes. The final speech is legendary, and the “globe dance” is wicked and perverse. An absolute essential.