About Some Meaningless Events
In Casablanca, a group of filmmakers conduct discussions with people about their expectations of, and aspirations for, the emerging Moroccan national cinema. When a disgruntled worker kills his superior accidentally, their inquest shifts focus, and they begin to probe the motives of the killing.
Should cinema entertain? Should it tackle social struggle? Crucial questions are raised in Mostafa Derkaoui’s engrossing, revelatory meta-investigation, banned upon release and tragically lost for 45 years. Now gloriously restored, this unknown yet essential masterwork can finally meet its audience.