Adoption
Kata, 43, works in a factory. A widow, she’s been having an affair with a married colleague for some time. Kata wants to have a child, but her lover won’t hear of it. Then Kata meets 17-year-old Anna, who lives in a reformatory, and takes the young woman under her wing. The two women form a bond.
One of Márta Mészáros’s best-known films, this bracingly intimate and still-relevant drama is a moving inquiry into middle-aged loneliness and the conflicted yearning for familial belonging. Emotionally astute yet deftly subtle, Adoption won the first Golden Bear awarded to a woman director.