Bhumika
The film follows the life of a successful film star, revealing her increasing alienation in a role both glamorized and patronized by society. After being forced into show business by her family, she spends her time between studios and disastrous love affairs, and feels more and more dissatisfied.
Featuring Smita Patil’s moving portrayal of an unconventional and fascinating actor, Bhumika is masterful work by Shyam Benegal. Based on the life of 40s Marathi stage actor Hansa Wadkar, this film is a fine study of feminism, male gaze and the price one has to pay for personal freedom.