Farewell My Concubine
Winner of the 1993 Palme d’Or, Chen Kaige’s widescreen epic draws on the classical theater for its expansive vision. Its modern take on taboos surrounding homosexuality and gender performativity— a first in Chinese cinema—was not without controversy: a queer, epoch-spanning masterpiece for the ages.