For Lucio
A tribute to Italian singer Lucio Dalla, whose songs captured the underdogs and marginalized of Italy at a time of social and cultural change. Pairing Dalla’s music with personal testimonies and archive footage, this film shows Italy’s historic journey through tragic events to the economic boom.
After his magisterial fiction debut Martin Eden, Pietro Marcello returns to the documentary format with this colorful portrait of singer Lucio Dalla. A love letter to the Bolognese icon, the film also looks at class struggle in a changing Italy, where politics and poetry often go hand in hand.